Friday, October 30, 2020
Home City News Mumbai Mumbai Police bust TRP racket; Republic TV among 2 other regional channels...

Mumbai Police bust TRP racket; Republic TV among 2 other regional channels to be probed

Republic TV channel, facing flak over its attack on Mumbai police and Maharashtra government in the Sushant Singh Rajput death case, was involved in the racket, said Singh

- Advertisement -

Param Bir Singh, CP, Mumbai Police, TRP, Republic TV, Arnab GOswami, TV, Racket, Singh, Fakt MarathiMumbai police in a sensational revelation said to have busted a Television Rating Points (TRP) manipulation racket, adding two persons have been arrested in this case. TRP is a tool to judge which TV programmes are viewed the most and also indicates the viewers’ choice and popularity of a particular channel.

The channels allegedly indulging in the fraudulent activities include Republic TV, Fakt Marathi, and Box Cinema, and the action follows a complaint registered by the Crime Branch recently.

- Advertisement -

Mumbai police commissioner Param Bir Singh told reporters that Republic TV channel, facing flak over its attack on Mumbai police and Maharashtra government in the Sushant Singh Rajput death case, was involved in the racket. The Mumbai police crime branch, which unearthed the TRP racket, has arrested owners of two Marathi channels, for manipulating viewership ratings, the official said.

This national news channel is also involved in the TRP racket and persons responsible for this will also be arrested, whether one is director, promoter, or any other employee of the channel, the police commissioner said.


- Advertisement -

Also Read: BJP’s Nadda hits out at WB CM, says ‘No democracy left in Bengal, Banerjee losing people’s confidence’


Bank accounts of these channels are also being probed and people responsible for the TRP racket are being summoned by police for further investigation in the case, he said. “Based on these TRP ratings, advertisers pay to advertise on these channels and it is a game of thousands of crore,” Singh said.

Manipulated TRP ratings result in the miscalculated targeted audience for the advertisers, he said, adding this results in losses of hundreds of crores of rupees because of such manipulations and fake statistics of TRPs. TRP is calculated on the basis of TV channel viewership in a confidential set of households.

Singh said those involved in the racket would bribe people in these households and ask them to keep some channels switched on even when they weren’t watching or not at home. The Broadcast Audience Research Council (BARC) releases weekly rating points for TV channels in India and its officials are also being questioned in connection with the case, he said.

There are 2,000 barometers installed in Mumbai to monitor TRPs, he said, adding BARC gave the contract to an agency called ‘Hansa’ for monitoring these barometers. The two-channel owners arrested were produced in court and Mumbai police have got their custody, he said. The arrests were made under sections 409 and 420 of IPC, he added.

“We suspect that if this was happening in Mumbai then it could be happening in other parts of the country as well,” he added. BARC is an industry body set up to design, commission, supervise and own an accurate, reliable, and timely TV audience measurement system and is guided by recommendations of the Telecom Regulatory Authority of India and Ministry of Information and Broadcasting. It helps provide data points to plan media spends more effectively.

Hansa filed a complaint of the TRP racket, following which an offence was registered, he said. “During the investigation, it came to light that some former employees of the agency were involved in compromising the data and they were sharing it with some television companies,” he said.

It was revealed that these persons had manipulated the sampling metering services by inducing the barometer users through periodical payments to watch particular TV channels, he said. Many people in whose homes these barometers have been installed have accepted that they were getting monetary benefit for keeping their TV sets on even when they did not watch it, the IPS officer said.

This was apparently done for “wrongful gains” of some TV channels and resulted in losses to advertisers and their agencies, he said. The statement by Arnab Goswami editor-in-chief of Republic TV said the Mumbai police chief has made false claims against it as the channel had questioned him in the Sushant Singh Rajput case investigation.

The channel said it will file a criminal defamation case against Mumbai Police Commissioner Param Bir Singh. BARC has not mentioned the channel even in a single complaint, it said, adding Singh should issue an official apology and get ready to face the channel in court.


(With Agency Inputs)

- Advertisement -

Most Popular

Why can’t the government understand that people need trains to survive?

Overcrowded roads, traffic jams, and long queues at bus stand are what is the fate of Mumbaikar right now. Every day the crowds of...

Bird Week in the state from 5th to 12th November: Forest Minister Sanjay Rathore

Birds are an important part of nature's biological chain and biodiversity. In that regard, the Chief Minister asked to celebrate Bird Week to create...

Misappropriation of Rs 400 cr in the name of appointments in National Health Mission; demand for in-depth inquiry from Fadnavis

The National Health Mission that is implemented by the State Government with funds received from the Central Government. Former Chief Minister and Leader of...

BMC’s 900 crore Dahisar land scam; BJP leader demands transactions to be investigated

Uddhav Thackeray who sworn in as the Chief Minister on November 28, soon after that Thackeray government gave land worth Rs 900 crore to...